torsdag 17. desember 2009

Hvit jul i år!?

Det snør, det snør, ti-de-li-bom!

I dag kom det snø for første gang! Og det er ikke så ofte har jeg blitt fortalt.. Det merkes. Helt kaos i byen, bilene kjører i sneglefart (de har nemlig ikke vinterdekk), hører sirener titt og ofte, og selvfølgelig forsinkelser i togtidene. Det rammet blant andre meg denne morgenen. Jeg gikk til toget ca ti på ni (toget skal gå ett over ni), og da jeg kom til stasjonen stod det "retardé" (forsinket) på skjermen. Flott, da må jeg stå her i kulda på ubestemt tid, tenkte jeg. For visste ikke hvor forsinket det var. Heldigvis har jeg jo nesten en time å gå på, sånn sett ikke noe krise for meg når det er litt forsinkelser. Så jeg stresset ikke noe med det, og ventet i omlag ti minutter, da kom det en stemme på høytalleren. Toget mot Paris var visstnok 25 minutter forsinket. Dvs at ny tid var ca fem på halv ti. Tenkte at når jeg først hadde stått der så lenge, kunne jeg da alltids klare litt til. Kom også opp en tid på skjermen, 9.30. Litt etter mine beregninger, men la gå. Likevel, etter enda noen minutter, forskyves tiden til 9.31, så litt etter 9.32. Og klokka blir 9.32, 9.33. Fortsatt ikke noe tog. Måtte nesten le litt for meg selv, fristet litt å bare droppe hele greia, men hadde jo ventet i 40 minutter, og ganske kjipt å se toget komme etter at jeg hadde gått. Så ventet litt til. Men så kom det enda en gang opp "retardé" på skjermen. Nå var jeg rett og slett så lei av hele greia at jeg ikke gadd å vente mer. Det hadde vel tatt nye 10-15 minutter, og da ville jeg også begynt å få dårlig tid til timen. Dessuten begynte jeg å tenke at det sikkert ville være forsinkelser i ettermiddagen også, så kanskje jeg ville fått problemer hjemover også. Altså jeg droppet/skulket skolen i dag.. Men jeg forsøkte jo!? Da jeg kom hjem er jeg sikker på at beina mine var frosne i et par timer etterpå, så jeg får forsvare meg med at hadde jeg ventet enda lenger og blitt enda kaldere, hadde jeg sikkert blitt syk. Og det får jeg hverken lov til av mamma eller meg selv. Håper virkelig ikke det vil være så mye problemer med toget hver gang det er snø, for ikke så interessert i å miste flere timer på en stund. Innrømmer jo at det var litt deilig å være hjemme en dag uten å måtte passe på Auguste. Han er jo i creche (barnehagen) på torsdager. De to eldste, Max og Emma var forøvrig hjemme, bussen deres gikk nemlig ikke i dag, så de slapp å dra på skolen. De er heldigvis så store at de klarer seg bra selv, så jeg hadde så og si fri hele formiddagen i dag. Lagde meg te og fortsatte med julekortene jeg aldri blir ferdig med. Koselig å sitte inne og se ut på det hvite landskapet da..! Håper inderlig det blir hvit jul. Ser ut som om det blir det her, men spiller jo ikke så stor rolle for meg, ettersom jeg ikke skal være her.. Litt komisk hvis det er hvit jul i Frankrike, men ikke i Norge. Ikke akkurat det man skulle tro! Ellers er det lett å havne på dataen når man har fri, merkelig det der. Selvsagt har dagen gått rasende fort, rart den ikke gjør det de dagene jeg er hjemme med Auguste!?? Egentlig burde jeg begynt på strykebunken som venter, men orket aldri det, så får ta det i kveld. Sikkert veldig glad for det klokka halv ni. Dessuten blir det heller ikke klokka halv ni, for har lovt familien å snakkes på skype. Det blir jo hyggelig det da, lenge siden jeg har snakket med dem nå..

Dette var første gangen jeg mistet en skoletime, nevnte jo at jeg muligens måtte bli hjemme tirdag også, men slapp det, for alle var friske igjen da. Var visst ikke noe langvarig heldigvis. Fristet egentlig litt å bli hjemme likevel, for vi hadde nemlig enda en test på skolen tirsdag denne uken, og ettersom Rebecca sa til meg mandag kveld at jeg ganske sikkert måtte bli hjemme tirsdag, gadd jeg ikke forberede meg til testen når jeg mest sannsynlig ikke skulle ha den. Men så skulle jeg jo det likevel. Øvde litt på toget, men (heldigvis) ikke noe gramatikk denne gangen, så ikke så mye å forberede seg på.. Denne gangen bestod prøven kun av lytting + spm til, lese en tekst + spm til, og å skrive en liten tekst. Tror det gikk greit nok, er den siste skriveoppgaven jeg tror gikk dårligst. Får jo selvsagt ikke ha med ordbok, så sier seg selv at jeg ikke kan alle mulige ord (og de jeg kan vet jeg jo ikke alltid kjønnet på). Forventer litt skrivefeil, altså.

I går var det onsdag og vanligvis sportsdag. Men denne onsdagen var litt annerledes. Da jeg kom ned for å spise frokost rundt halv ti, skulle Rebecca til å dra til legen med de to minste. De skulle nemlig ta vaksinen mot svineinfluensaen. Så skulle hun ta med de to eldste etter lunsj. Max var nemlig på skolen denne formiddagen, så hun måtte ta de i to omganger. Litt deilig morgen med andre ord, uten Auguste og Stan er det veldig stille i huset! Da Rebecca kom tilbake etter halvannen time var det lunsj. Guttene hadde forøvrig ikke fått vaksinert seg likevel, fikk ikke helt med meg hvorfor, men hun måtte derfor ta med alle fire denne ettermiddagen. Jeg ante et lite håp om å få bli igjen der, for ikke noe hun sa tydet på at jeg trengte å bli med. Men der tok jeg selvsagt feil, for rett før de skulle dra, sa Rebecca at det jo var litt vanskelig for henne å ta seg av alle fire på en gang. Så jeg var derfor nødt til å bli med. Var et stykke å kjøre dit, og i tillegg tok det usedvanlig lang tid, pluss at vi måtte vente et kvarter etterpå for å se om noen fikk noen bivirkninger. Også innom et par butikker etterpå, det tok jo selvsagt også litt tid, så da vi kom tilbake (etter nesten tre timer), var det allerede tid for bading.

I morgen er det en liten juleavslutning for alle au pairene på skolen min. Det blir sikkert morro for de som skal dit. For det skal ikke jeg. Nevnte det for Rebecca på mandag tror jeg det var, hun er jo så og si alltid hjemme på fredager, så regnet med at det skulle gå greit å få noen timer fri.. Men denne fredagen var det et møte hun skulle i, selvsagt akkurat samme tid som au pair treffet. Får i det minste dra når hun kommer tilbake. Tror opplegget på skolen er ferdig da, men hallo, får jeg en sjanse til å dra til Paris, gjør jeg jo absolutt det! Tipper jeg drar etter lunsj. Er en del folk jeg må få truffet før jul, og fortsatt en del gaver o.l. som må kjøpes. Fortsatt ikke helt i mål. Forhåpentligvis får jeg lønna jeg skulle fått på tirsdag før jeg drar i morgen, hvis ikke får jeg vel bare bruke kortet da. Usikker på om jeg får noe mere fri i helgen før jeg drar, for familien reiser ikke før mandag. Hadde jo et håp om at de skulle dra før, men mistenker det er fordi jeg ikke skal bli med. Rebecca har til og med sagt at hun er litt spent på hvordan det blir uten meg i Beauvoir..! Så føler jeg liksom nå at jeg ikke kan be om fri på lørdag ettersom jeg jo snart får fri to uker. Så får vel heller godta å jobbe litt ekstra nå før jeg drar.

Nå nærmer det seg virkelig hjemreise!

Får ikke sagt nok ganger hvor mye jeg gleder meg, så sier det igjen: jeg gleder meg!!

Nå skal jeg straks ut i snøen igjen for å hente på skolen..

Fa-la-la-la-la-bom, jeg heter Ole Brum!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar