tirsdag 22. juni 2010

Besøk i parken Buttes-Chaumont

I dag har vært en lang, men stort sett fin dag! Var nok en gang i Paris på dagen for å møte Karoline. Sammen dro vi til parken Buttes-Chaumont som ligger litt nord-øst i hovedstaden. Faktisk så er dette også et av stedene boka mi anbefaler. Det var virkelig et fantastisk idyllisk sted, nok en gang imponert over at det finnes slike steder midt i en storby som Paris. Ikke minst var det masse grøntområder og benker der man kunne slå seg ned, ha piknik, sole seg osv (savnet det i andre parker, nemlig). Det spesielle med denne parken er at den har en grotte der det renner en foss inni. Veldig spesielt og veldig fint..! Karoline og jeg fant ut at det minnet om "Narnia" blandet med "Brødrene Løvehjerte". Var altså som å spasere inn i eventyrland! Magisk! Gikk også opp en sti og så over en bro, da kom vi til en liten høyde. Der var det plassert en liten greskinspirert kuppel som var veldig vakker. Vet dessverre ikke så mye om den, for var lite informasjon der. Fra denne lille toppen, var det også veldig god utsikt, så blant annet Sacre Coeur i Montmartre utrolig godt. Ellers var det deilig å slappe av i gresset med en kurv jordbær (som vi strevde veldig med å få tak i!), for en gangs skyld i solskinn. Er veldig glad for at jeg fikk meg en tur dit, hadde vært veldig synd å gått glipp av etter nesten et helt år her! Så dagens anbefaling: Parken Buttes-Chaumont i Belleville, Paris.

Da klokka ble rundt to, noe den ble veldig fort, måtte jeg returnere og starte arbeidsdagen. Fristet ikke så veldig etter en veldig fin formiddag, men pliktene kaller. Hentet de to minste på skolen, de to eldste ble kjørt hjem av moren til en klassekamerat av Emma. Rebecca var nemlig i Paris, ikke hjemme før over 8! David kom også sent hjem, så alene med alle fire en god stund. Gikk heldigvis uten altfor store problemer. Veldig populært å ta bilder/film av Oscar, det nyeste familiemedlemmet vårt. En skilpadde av alle ting! Er visst Rebecca som har fått den i bursdaggave. Så vi lekte med han i hagen, noe som faktisk var ganske gøy! Rart hvordan det å se en skilpadde spise eller gå kan bli gøy..!

Ellers må jeg si jeg har et veldig bra forhold til Stan om dagen, i går kveld ville han sitte på fanget og bli kilt på beina, i dag har vi klistret klistremerker inn i en klistremerkebok (med alle fotballspillerne i Frankrike), samt spilt fotball. Og etter middag når han drev på med ballen alene, ropte han av og til: "Kristine, se nå" osv. Han ville at jeg skulle se på han, ikke mamma eller pappa. Merker det varmer veldig!

Emma er like skjønn som alltid, har vel aldri hatt et ordentlig problem med henne. Hun er virkelig en utrolig grei, omtenksom og søt jente. Hadde alle barna vært som henne, hadde de ikke trengt au pair for å si det sånn! Ofte kommer hun og gir meg et kyss på kinnet og sier at hun er glad i meg. Så vil hun gjerne ha meg med på ting, som å hoppe hoppetau. I dag ville hun til og med at jeg skulle sove i senga hos henne, men da sa Rebecca nei (tror det var for min del, selv om det egentlig var greit for meg..). Men i steden for, så ble jeg med og leste en historie på senga. Da kom plutselig alle de andre tre også og ville høre på, til og med Max! Var ikke så lenge alle lå rolig, ble litt knuffing og dytting, fem stk i en dobbeltseng kan bli litt i meste laget. Men selv om det ble litt kaos etter hvert, synes jeg det var koselig å ligge der i senga omringet av alle barna "mine". Innser i slike stunder at jeg kommer til å savne dem...

En liten ting før jeg glemmer det, for da jeg hadde hentet Stan og var på vei for å hente Auguste, gikk vi forbi en dame med en liten jente på Auguste sin alder. Så sa jenta plutselig: "Se, der er mammaen til Auguste!". Måtte le litt for meg selv da, har hørt det noen ganger før...

Nå er det endelig natta for et slitent stk Kristine. Ble en runde med stryking i kveld og gitt, tar aldri slutt. Men fikk heldigvis gjort det nå, så slipper jeg å ta en giga haug når det kommer enda mer klær. Sikkert allerede i morgen. Faktisk noe av det jeg gleder meg mest tul å bli ferdig med, det å stryke klær..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar