søndag 6. juni 2010

Nok en helg er over..

Enda jeg fikk helt fri denne helgen også, må jeg si den gikk utrolig fort. Har jo vært i Paris fra fredag til søndag, og med god stemning og godt selskap, er det vel ikke så rart tiden har flydd... Er også ganske trist å tenke på at jeg kun har igjen tre helger her nede. For er helt klart de jeg kommer til å savne mest..

Slapp som kjent å sitte barnevakt i helga, noe jeg er veldig takknemmelig for, for har hatt en veldig morsom og innholdsrik helg med mine norske venner. Fredag kveld dro Synne og jeg en liten tur ut. Utrolig deilig å kunne dra ut i shorts uten å fryse, selv kl ett,to på natta! Er dét vi har ventet på hele året. Hvertfall jeg som hater å fryse.

Lørdag var en veldig avslappende dag, den ble for det meste tilbragt i Trocadéro-parken, sammen med Synne og Marie, og etterhvert også med Eirin. Veldig deilig å bare slappe av og ikke stresse for noe man må rekke og gjøre. Bare ta seg god tid og nyte livet, sola og hverandre! Kjempedeilig, og ikke minst helt nødvendig i ny og ne. Ble en aldri så liten tur på byen denne kvelden også, i dag til La Perle som er en utrolig sjarmerende bar i Le Marais (homse- og jødebydelen!). Møtte mange interessante folk og hadde en artig kveld! Likevel endte den litt ekkelt, for da vi tok nattbussen på vei hjem var det en gjeng 15-16-åringer (typisk fransk ungdomsgjeng fra utkanten)som begynte å yppe med oss. Marie hadde visstnok sagt noe sånn som "åh, vær stille" helt rolig og ikke direkte til dem da vi kom inn på bussen, noe som vanligvis ikke ville vært noe problem i det hele tatt. De valgte likevel å tolke som at vi var frekke mot dem, og før vi visste ordet av det, begynte en av jentene og snakke stygt og dytte litt borti Marie. Vi prøvde å ignore dem og latet som at vi ikke snakket fransk, og tenkte de ville gi seg. Men nei da. De fortsatte og plutselig smakket den samme jenta til Marie på kinnet. Marie reagerte med å lugge henne tilbake. Det var tydeligvis ikke så populært, for da begynte hun virkelig å denge løs med knyttneven, fremdeles mot Marie. Jeg som satt ved siden av, og ikke skjønte helt hva som skjedde, prøvde å holde henne unna, det samme prøvde noen av hennes venner å gjøre. Heldigvis fikk vi stoppet henne ikke så lenge etter, men da hadde hun allerede slått Marie hardt i ansiktet 6-7 ganger. Vi begynte egentlig bare å le og synes hele greia var veldig komisk, heldigvis så Marie like hel ut og hadde ikke altfor vondt. De fortsatte å prate og prøve å få oppmerksomheten vår, helt til de skulle av bussen. Aldri vært med på noe liknende før, men fikk mildt sagt litt sjokk. At det går an å være så forskjellige, at noen tror de kan løse problemer på den måten. Egentlig var det jo heller ikke noe problem, de var rett og slett bare ute etter å sloss! Er det rart det er krig i verden, sier jeg bare.

Dagen i dag har inneholdt langt færre dramatiske hendelser.. Dro med Karoline til loppemarkedet i Clignancourt. Det eneste jeg kjøpte, var det jeg kom for, nemlig et leketog til Augsute. Kjøpte et tilsvarende til Edvard en gang, med bokstavene i navnet. Synes det er veldig fint og litt personlig. Var i tillegg kjempebillig, så må vel nesten adde på med noe mer, men da fikk jeg hvertfall kjøpt det. Ellers fristet det veldig å kjøpe et par Agatha Christie-bøker på fransk, for de kostet kun 2 euro! Og må jo lese litt fransk etter at jeg kommer hjem, for at jeg ikke skal glemme alt.. Men er jo fremdeles litt bekymret for bagasje/overvekt/for mange ting, så må nesten vente med å kjøpe noe som helst mer før jeg har fått meg koffert og bag. Stadig ikke fått kjøpt meg det altså. Men neste uke, da skal jeg kjøpe det. Gruer meg allerede til å se hvor mye jeg ikke får plass til.. Nekter å legge igjen noe! Men hvertfall, etter å ha tittet rundt en liten stund til vi begge to hadde fått nok, bestemte vi oss plutselig for å dra og finne en Edvard Munch-utstillig. Nemlig vært masse reklame i hele vinter/vår, og synes nesten vi bør få med oss denne utstillingen før vi drar. Men vi var ikke helt sikre på hvor den var, så fant den dessverre ikke. Tenkte vi i steden for kunne gå inn i operaen som var rett ved oss, men der var det stengt. Kun souvernirbutikken som hørte til som var åpen, så da ble det det beste vi kunne få til! Men har ikke gitt opp altså, bare jeg er ferdig på skolen nå om en drøy uke, så skal jeg ta meg en liten sightseeing-runde og få med meg de "siste" tingene jeg ikke har gjort. Om jeg ikke får gjort alt som er igjen på lista mi, er det jo heller ikke krise. For jeg er mer enn sikker på at jeg skal tilbake igjen til Paris..! Og er vel greit å ha noe å se frem til også?

Runder av med å si at jeg er veldig fornøyd med helgen, stor sett veldig avslappende og deilig med fantastisk bra vær (med unntak av mellom kl 9-10 i morges hvor det pøste ned og lynte og tordnet). Ville selvsagt vært uten episoden natt til søndag, men det gikk jo heldigvis bra, og må nesten bare le av det etterpå (evt. gråte på deres vegne over at de er så umodne). Så fikk vi jo en god historie ut av det;)

Håper alle har hatt en fin helg og er klare og opplagte til en ny uke.

Nå nærmer sommeren seg med stormskritt!!

Klem fra Kristine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar