lørdag 19. juni 2010

Siste barnevakt!!

Da var lørdagskvelden over for denne gang, og jeg har med det unnagjort det som mest sannsynlig blir min siste barnevaktjobb som au pair.. Det er litt rart å tenke på, men mest deilig. Ungene har stort sett oppført seg bra, litt småkrangling på starten, for Stan og Augsute ville absolutt være med jentene (hadde nemlig Jade og Pia her også..), men de ville ikke ha med dem. Så da ble det litt vanskelig å gjøre alle fornøyde, kan man si! Auguste var dessuten ganske grinete, fordi han ikke hadde sovet noe på dagen, og derfor var veldig trøtt. Det gjorde ikke saken noe bedre. Heldigvis fikk jeg overtalt alle sammen om at vi skulle gå ned og lage farsdagskort/tegne. Endte opp med at det stort sett var meg som tegnet heste- og mikke mus-tegninger til de andre, og at de selv så på tv. Pia tegnet litt, men gadd ikke mer da hun (i følge henne selv) ikke tegnet like fint som meg. Prøvde å forklare henne at jeg tross alt er noen år eldre enn henne og at jeg har tegnet masse hele livet, og at hvis hun ikke blir noe bedre uten å øve masse. Husker veldig godt at jeg var på samme måte selv da jeg var på hennes alder (dvs. rundt 6-7 år). Resten av kvelden var i hvertfall mer rolig, ettersom ungene lot seg underholde av tv-en. Spurte innimellom om de var trøtte og ville legge seg, men ganske negativ respons på det. Prøvde å legge Auguste et par ganger, men det resulterte i hyl og spetakkel, så bare å gi opp. Men plutselig rundt kl ti kom han til meg og sa han ville hente "le chien" (hundekosebamsen hans) og legge seg. Første gang i historien det har skjedd! Så da fikk jeg lagt han uten problemer, mens de andre fikk se ferdig en simpsons-episode, og la seg da den var ferdig i ellevetiden. Dermed kunne også jeg ta kvelden.

I går var en veldig fin dag, var siste gang på skolen, denne gangen ikke for undervisning, men for avslutning og utdeling av diplomer. Veldig hyggelig, og også litt vemodig. Ikke vært så veldig mye sammen med de i klassen etter skolen, men var koselig å møtes i en litt annen setting. Utvekslet også mailadresser, så nå er jeg bedt både til Nederland, Belgia, Tyskland og Sverige. Ikke dumt det! Litt trist å si hade til læreren Nathalie, også, hun har virkelig vært en helt fantastisk sympatisk lærer for oss, både flink, imøtekommende og forståelsesfull. Og læreren har faktisk ganske mye å si, mer enn man kanskje tror. Så mye av fortjenesten for at jeg gjorde det veldig bra på eksamen, kan jeg takke henne for. Fikk faktisk "Très bien" (veldig bra) på nivå B2 som var nivået min klasse endte opp på. Så det må jeg si meg veldig godt fornøyd med! Etter at vi hadde fått diplomer, og alle hadde proppet i seg altfor mye godteri og kaker, gikk vi jentene i klassen for å ha en liten piknik (dog uten noe spiselig, naturlig nok..!) i parken. Veldig sympatisk!

Fikk fri resten av dagen av Rebecca, så slapp å dra hjem, for så å jobbe noen timer og deretter returnere til Paris. Veldig deilig å slippe det, hadde blitt nokså stressende, samt tre timer på toget.. Så da ble jeg bare i Paris og tuslet rundt før jeg møtte Synne til en kaffe. På kvelden måtte hun være barnevakt, mens Marie og jeg dro i bursdag for Mary Lou, en venn av Synne fra Tyskland som vi også har blitt litt kjent med. Veldig hyggelig, var først hjemme hos henne (eller hos vertsfamilien, veldig fint der kan man si!) og møtte mange av hennes venner, noe som var veldig hyggelig! Deretter dro vi ut alle sammen og tilbragte resten av kvelden/natten på et utested v/ Champs Élysées. Hadde en artig kveld, mer dansing enn vanlig, og ikke hjemme før i sekstiden (nok en gang pga at vi ventet på første metro). Men nå gjelder det virkelig å utnytte siste tiden vi har igjen, dette er faktisk min nest siste helg her! Tenk det..

I morgen spørs det om jeg orker/gidder å dra til Paris. Kan hende jeg bare blir hjemme med familien. For er siste dagen jeg er sammen med alle sammen, for neste helg skal de til Beauvoir. Derfor har jeg faktisk litt lyst til å være med dem, og føler jeg skylder dem å være hjemme en dag i helgen også, ikke vært for mye hjemme når jeg ikke må, for å si det sånn..! Eller så er det en mulighet jeg tar en tur etter lunsj, får se an hvor mye det frister. Har forsåvidt en del ting på "lista" mi over ting jeg ikke har gjort/sett. Heldigvis har jeg mer fritid uka som kommer, ettersom skolen er ferdig, så forhåpentligvis får jeg gjort unna litt da.

Beklager litt "rotete" innlegg, ikke helt kronologisk rekkefølge.. Men fikk i det minste oppdatert de som måtte være interesserte, det til tross for at klokka viser 00:42 på skjermen i dette sekund. Så skriver med øynene halveis lukket, derfor kanskje best å gi seg før de er helt igjen og jeg ikke en gang får trykket på "publiser innlegg".

Så god natt alle sammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar